بیمارستان و مراکز درمانی مکانی برای درمان و مراقبت از بیماران است که از بخش های مختلفی تشکیل میشود و دارای چندین درب ورودی می باشد جهت حفاظت و امنیت نیاز است در هر مکانی اعم از درب ورودی و داخل بخش ها یک نگهبان حضور داشته باشد و بخش های مختلف را امن کند.
نگهبان بیمارستان کیست؟
نگهبان بیمارستان در ورودی بیمارستان و درون یک کانکس یا اتاقک قرار میگیرد و باید عبور و مرور افراد را زیر نظر بگیرد و گاهی اوقات لازم است یک نگهبان دقت خود را بسیار بالا برده تا امنیت بیمارستان حفظ شود و بتواند تصویر چهره ها را تا حدی درون ذهن خود نگه دارد زیرا گاهی اوقات افرادی نیتهای سوء دارند و باید شناسایی شوند.
وظایف اصلي نگهبان بیمارستان
نگهبان بیمارستان یا نگهبان مراکز درمانی باید کادر درمان و کارمندان بیمارستان را کاملاً بشناسد تا اجازه ورود به آن ها بدهد و در هر بار ورود از آن ها مدرکی نخواهد و این زمان زیادی را نمیخواهد. نگهبان باید ورودی بیمارستان را ببندد و فقط برای ضرورت و زمانی که شخصی با مجوز میتواند وارد و خارج شود ورودی را باز کند.
پيشنهاد ميشود مقاله مامور حراست نمايشگاه و وظايف آن را مطالعه نماييد.
شرح وظایف انتظامات و حراست بیمارستان
- نظارت و کنترل نگهبان و حراست بر ورود و خروج کالاها، وسایل نقلیه و رفت و آمد افراد
- امنیت و ایمنی اماکن و تأسیسات، کارکنان، ادارات و تجهیزات
- آشنایی نگهبان و مسئول انتظامات با حوالجات، فرمها، برگههای عبور پرسنل، برگههای عبور خودروها
- نحوه بازرسی پرسنل یا نیروهای پیمانکار و متفرقه در هنگام ورود و خروج افراد و آوردن و بردن کالا
- بازدید، کنترل، نظارت و حفاظت از مکانهای مختلف سازمان و اداره
- گزارشنویسی نگهبانی و انتظامات از اتفاقات و جریانهای پیش آمده
- آشنایی با سیستمها و تجهیزات الکترونیکی حفاظتی و امنیتی، تجهیزات مخابراتی و ارتباطی
- یادگیری اقدامات اولیه فوریتهای پزشکی و کمکهای اولیه و همچنین اطفاء حریق که در موارد ضروری بتوانند کارهای اولیه را انجام دهند.
- کنترل کردن دربها و پنجره ها، اتاقها، راهروها، اطراف محیط تحت گشت، راههای نفوذ کردن به مناطق تحت کنترل و جاهایی که ممکن است افراد غیرمجاز خیلی راحتتر بتوانند ورود پیدا کنند.
وظایف حراست بیمارستان در قبال کنترل تردد کارکنان و مراجعین
_ دربرخورد با ارباب رجوع کلیه مسایل اخلاقی و شئونات اجتماعی رعایت گردد.
_ در برخورد با مقامات مسئول و سلسله مراتب رعایت احترام را نماید.
_ هر گونه برخورد غیر اصولی و توهین آمیز از جانب دیگران را جهت پیگیری سریعا
_ نظارت و کنترل دقیق بررفت آمد مراجعین به حوزه استحفاظی اعم از کارمند و غیره.
_ به هنگام ورود و خروج افراد متفرقه یا افراد مشکوک در صورت همراه داشتن ساکهای بزرگ ، کیف دستی یا بسته های حجیم به جهت انجام اقدامات امنیتی بالحاظ حفظ حیثیت افراد وبا در نظر گرفتننکات حفاظتی در محلی مناسب و دور از دید مراجعین و کارکنان از محتویات کیف بازدید بعمل آید(درصورت احتمال تخریب از طرف فرد مورد نظر با رعایت اصول حفاظتی ، حضور عینی فرد یا افرادیاز پرسنل انتظامات الزامی است)
_ هنگام بازرسی اگر اجناس یا شیئی یافت شد به هیچ عنوان جایی مطرح نکند تا از طریق واحدحفاظت دستگاه رسیدگی شود.
_ خروج کلیه کارکنان از محیط کار در ساعت اداری به استثناء اعضای هیئت علمی و مدیران ارشد ومتخصصین دستگاه منوط به ارائه برگه مرخصی تایید شده از مسئولین ذیربط به نگهبانی خواهد بود.
_ ورود و خروج کلیه عوامل یا کارکنان متفرقه که به منظور انجام امور عمرانی و تاسیساتی وارد محیطمی شوند صرفا با هماهنگی مسئولان فنی وامور عمومی و با رعایت دقت و مقررات در تردد آنان و بازدیدوسایل همراهشان امکان پذیر و بلامانع خواهد بود.
_ در خصوص استفاده از کارگاهها، آزمایشگاه ها، اتاقهای آموزشی رایانه و.... بعد از ساعت کاری وساعات غیر اداری و تعطیلی ها منوط به هماهنگی قبلی از سوی مسئولین مربوطه و با دادن اسامی افراداستفاده کننده به سرپرست انتظامات خواهد بود.
_ حضور کلیه مامورین نظامی و انتظامی در محیط ، و به هر علت (از قبیل ابلاغ حکم قضایی ،تحقیقات و دستگیری و....) ممنوع می باشد. مگر با تایید بالاترین مقام سازمان.
_ ورود افراد متفرقه (کلیه افرادی که رابطه استخدامی با سیستم ندارند)جهت شرکت در مراسم هایی نظیر کنفرانسها ، سمینارها و گردهمایها منوط به طی این مراحل میباشد : )اطلاع قبلی توسط مسئول واحد برگزار کننده به همراه تاریخ ، مکان و زمان مراسم ، ریز برنامه های اجرایی و فوق برنامه ای اجرایی،لیست اسامی مدعوین، لیست داوطلبان ثبت نام کننده ، لیست کادر اجرایی ، محل اسکان مهمانان ،نمونه کارتهای مدعوین
_ جلو گیری از ورود ارباب رجوع بدون برگ ملاقات و کارت شناسایی مجاز .
_ رسیدگی سریع به امور مراجعین و جلوگیری از ازدحام افراد در محل نگهبانی .
_ فرم ملاقات در نگهبانی تنظیم ، سپس اجازه ورود به ارباب رجوع داده شود)این مورد در مکانهایی که انتظامات تشخیص دهد انجام خواهد شد.
_ نام ونام خانوادگی ملاقات کننده و فرد ملاقات شونده در دفتر گزارش ثبت خواهد گردید .
_ حضور کلیه پرسنل در محیط کار پس از اتمام ساعت اداری و در ایام تعطیل ، منوط به هماهنگیقبلی و طی درخواست مسئول واحد مربوطه و تایید ریاست سازمان و اعلام ان به واحد انتظامات میباشد.
_ نگهبان باید از انواع کارتهای شناسایی موجود در سازمان و امضاء و مهرهای محل کار جهت جلوگیری از جعل آن اطلاع و شناخت کافی داشته باشد.
شرایط استخدام نگهبان بیمارستان
شرایط استخدام نگهبان بیمارستان در ایران ممکن است بر اساس سیاستها و قوانین مشخصه هر بیمارستان و سازمانهای مربوطه متفاوت باشد. در ایران، برای استخدام نگهبان بیمارستان معمولاً به موارد زیر توجه میشود:
1. تحصیلات: برای استخدام در بیمارستانها، نیاز به حداقل مدرک دیپلم تحصیلات متوسط معمولاً لازم است. همچنین، برخی بیمارستانها ممکن است اولویت برای فارغالتحصیلان رشتههای بهداشت عمومی و پیراپزشکی قائل شوند.
2. سن: برخی بیمارستانها ممکن است سن مشخصی را برای استخدام نگهبان بیمارستان مشخص کنند. مثلاً حداکثر سن 35 سال را مشخص کنند.
3. تجربه: برخی بیمارستانها ممکن است تجربه کاری را برای استخدام در نظر بگیرند. به عنوان مثال، میتوانند از متقاضیان تجربه کاری حداقل 1 تا 2 سال در حوزه مرتبط با نگهبانی یا خدمات پشتیبانی بیمارستان را بخواهند.
4. شرایط جسمانی و روانی: برخی بیمارستانها ممکن است برای استخدام نگهبانان، شرایط جسمانی و روانی خاصی را نیز در نظر بگیرند. مثلاً نیاز به سلامتی بدنی مناسب، عدم وابستگی به مواد مخدر، و توانایی تحمل فشارهای روانی و استرس را ممکن است بخواهند.
5. مهارتهای فنی: برخی بیمارستانها ممکن است برای استخدام نگهبانان، مهارتهای فنی خاصی مانند اطلاعات پایه در مورد اورژانسهای پزشکی، تشخیص و ترکیب داروها و ضمیمهها، مهارت در استفاده از تجهیزات پزشکی و غیره را مد نظر قرار دهند.
لطفاً توجه داشته باشید که این شرایط ممکن است برای هر بیمارستان متفاوت باشد و بهتر است با بیمارستان مورد نظر تماس بگیرید یا سایت رسمی آن را مشاهده کنید تا شرایط استخدام دقیق را بدست آورید.
کارهایی که نیروهای نگهبانی و انتظامات موسسه حفاظتی صیانت ظفر سپاهان را بصورت نیرویی کاملاً حرفه ای و مؤثر در سازمان معرفی میکند که رفتار و صحبت آنها معمولاً تأثیر زیادی بر نحوه نگرش مشتریان و ارباب رجوع در ارتباط با ما و همچنین روحیه مدیران و پرسنل داخل سازمان و سطح دید دیگران نسبت به محل کار ما دارند.